Werkwijze.

Vraagt u een taxatie van uw huis aan bij Itaxaties dan krijgt u een gevalideerd taxatierapport. In dit taxatierapport zijn de bevindingen van de taxateur terug te vinden naar aanleiding van de inspectie. Ook bronnen als de database van de vastgoedvereniging, het CBS en het Kadaster worden geraadpleegd. Met al die informatie kan er een zeer nauwkeurige waarde worden afgeven waar u op kunt bouwen.

Stappenplan

Taxatieaanvraag

U kunt hier uw taxatieaanvraag doen. Per e-mail bevestigen wij de ontvangst van uw aanvraag.
Hiernaast krijgt u een automatische mail met het verzoek akkoord te geven op de opdrachtvoorwaarden.

Vervolgens zullen wij de taxatie gaan voorbereiden.

Ook zullen wij u vragen om de volgende documenten van de woning aan ons toe te sturen.

  • Het eigendomsbewijs*
  • Plattegronden van de woning en eventueel meetrapport
  • Energielabel

Bij een appartement hebben wij ook deze gegevens nodig:

  • Splitsingsakte en -tekening*
  • Laatste VvE notulen
  • Meest recente balans of financieel overzicht
  • Het meerjarenonderhoudsplan/ MJOP / MJOB
  • Overzicht van de maandelijkse VvE-bijdrage

* indien deze niet beschikbaar is wordt deze door ons opgevraagd bij het Kadaster

Gaat u verbouwen en/of verduurzamen, dan hebben wij ook een verbouwingsspecificatie nodig. Deze specificatie kunt u via deze link online invullen.

Afspraak inplannen

Wij nemen contact met u op voor het maken van een afspraak en eventuele aanvullende informatie. In geval van een aan te kopen woning die wij voor u moeten taxeren zal de taxateur contact opnemen met de huidige eigenaar of de verkopende partij.

Hoe bereid ik mijn huis voor op de taxatie?
Taxateurs zien heel veel woningen en zijn getraind om door alles heen te kijken. Daarmee wordt bedoeld: alles wegdenken wat niet ter zake doet en wat niet bij het onroerend goed hoort. Het hebben van veel spullen in huis is voor een taxateur geen probleem, zolang het niet hindert in het goed opnemen van alle onderdelen. Dat is dus belangrijk: de taxateur moet overal goed bij kunnen.

Kelders staan bijvoorbeeld soms heel erg vol, terwijl de taxateur daar juist veel zaken moet controleren. Of er is een vliering waar hij niet op kan, doordat er geen vlizotrap is. Verder is een taxateur ook een mens: een opgeruimde keuken en schoon sanitair laten hoe dan ook een goede indruk achter.

Inpandige opname

Nadat een geschikte datum is ingepland, kom ik bij u of de verkopende partij langs om het object grondig te inspecteren en fotograferen. Een inpandige opname duurt gemiddeld 1 uur.

Waar let een taxateur op tijdens het taxeren?
Veel mensen denken dat de opname van de woning het hele taxeren is, maar het is maar een klein onderdeel. Het grote werk van het taxeren gaat zitten in het onderzoeken van de gegevens, het kadaster, het bewijs van eigendom, eventuele erfpacht, verenging van eigenaren enzovoorts.

De opname is wel een belangrijk onderdeel, het is precies het onderdeel waar eventuele kopers enthousiast van worden. Tijdens de opname wordt de woning ingemeten. Wordt er gekeken naar de afwerking van de wanden, vloeren, plafonds, schilderwerk en buitenonderhoud. De uitrusting van keuken en de badkamer. En daarnaast wordt er natuurlijk ook goed naar de omgeving en bijvoorbeeld het uitzicht gekeken. Almaar met de vraag in ons achterhoofd; wat vindt de markt hiervan. Vinden we dit goed? Of gaan we dit veranderen? En zo ja, wat gaat dat kosten? Met al die gegevens vergelijken wij de te taxeren woning met vergelijkbare woningen die verkocht zijn. En op die manier komt uiteindelijk de marktwaarde tot stand.

Taxatierapport

De taxateur werkt het taxatierapport uit en dient het rapport in ter controle bij het NWWI. Na validatie bij het NWWI ontvangt u het rapport direct per mail.  U kunt het rapport direct inzien en downloaden. Zo heeft u het altijd bij de hand in uw digitale administratie. Doorgaans ontvangt u het taxatierapport binnen twee werkdagen na de opname en ontvangst van alle stukken. De factuur volgt via een aparte mail en kunt u eenvoudig via IDeal betalen. In overleg kan de betaling van de factuur ook via de notaris bij het transport van de akte plaatsvinden. Bewaar de factuur goed in uw administratie. De taxatiekosten voor het krijgen van een hypotheek zijn vaak aftrekbaar voor de belasting.

Aandachtspunten bij een woningtaxatie

  • Staat van onderhoud
  • Kwaliteit van constructie en gebruikte materialen
  • Aanwezige isolatie en energiezuinigheid
  • Inhoud en oppervlakte
  • Bestemmingsplan
  • Ligging en omgeving
  • Marktsituatie
  • Verplichtingen, rechten en gemeentelijke regelgeving

Werkgebied
Wij taxeren in een straal van 20km rondom Oud-Beijerland en voor Rotterdam geldt een straal van 10km.
Wilt u weten of wij uw woning in Rotterdam kunnen taxeren? Neem dan contact met ons op.

Wij taxeren onder andere in de volgende plaatsen:

  • ‘s-Gravendeel
  • Barendrecht
  • Capelle aan den IJssel
  • Dordrecht
  • Goudswaard
  • Heinenoord
  • Hoogvliet
  • Klaaswaal
  • Maasdam
  • Mijnsheerenland
  • Nieuw-Beijerland
  • Numansdorp
  • Oud-Beijerland
  • Pernis
  • Piershil
  • Poortugaal
  • Puttershoek
  • Rhoon
  • Ridderkerk
  • Rotterdam (deels)
  • Schiedam
  • Spijkenisse
  • Strijen
  • Strijen-sas
  • Vlaardingen
  • Westmaas
  • Zuid-Beijerland
  • Zwijndrecht
Itaxaties